Informasjon uke 7

BANEN
Vi har i hele høst og og vinter drevet med rensking av de åpne dreneringsystemene i anlegget. Dette arbeidet har gitt gode resultater. Vi har senket vannstanden i området, noe som igjen øker mulighetene for bedre å drenere selve spillefeltene. Håpet er at dette gir en bedre kvalitet på det gresset som har lidd under omstendigheter med for mye vann i vekstlaget.

De fleste som spiller golf på Bærheim vet at på venstre side av hull 6 befinner seg en dam. Denne dammen er vesentlig med tanke på kvaliteten i hele anlegget. Det er ut av denne dammen vi tar vann til vanning av golfbanen. Inni det lille pumpehuset ved dammen står det tre tørste pumper som er kapable til å pumpe ut 30 000 liter vann i timen. Det er mye vann. Det er veldig mye vann når vi til tider har lite vann å ta av. I tillegg er kvaliteten på vannet ymse. Derfor har vi denne uken forbedret dammen ved å grave den dypere og i tillegg lage forskjellige «kamre» for å lagre sedimenter. Som sagt så er det helt avgjørende for oss å få tilgang til mer vann, men vi må forbedre kvaliteten på det vannet som er tilgjengelig. Vi har i de årene vi har drevet golfparken byttet ut et titalls pumper. Dette dreier seg om et «unødvendig» millionbeløp i tillegg til masse fortvilelse. Vi har nå laget oss en type dam som kan være med på å lette mye av hverdagen våres. Nå gjenstår det å se om dette arbeidet gir ønsket effekt.

Forresten…gleder meg til det blir temperaturer og tørt vær slik at det må vannes!

Mvh
Atle