NY i golf

Golfrundetips – dette går bra!

Veien til golf er gjennomført. Du har også prøvd deg på banespill på den store banen. Du skal i gang med å spille golfrunder. Golf er glede, frustrasjon, mestring og lykke. Her er noen tips som du kan legge deg på minnet.

Før runden

Før runden, logg deg på Golfbox. Du setter deg opp alene, sammen med noen du kjenner eller sammen med noen du ikke kjenner. Har du nok baller, pegger, noe å drikke og noe å spise? Har du sko og klær som passer til vær og føre? Det kan være lurt å finne starttid uten om «rushet».

Møt opp i litt god tid. Oppvarming er viktig for å forebygge skader og for å booste selvtilliten. Dersom du treffer ballen dårlig når du varmer opp så er dette ingen indikator på hvordan du kommer til å treffe ballen på runden din, men dersom du treffer bra på oppvarmingen så vit at dette er et godt tegn. På vei ned til første utslag registrerer du oppmøtet i proshop. Skriv deg inn i boka, gjør dine innkjøp og fortsett til første utslag.

Vi golfere er alle forskjellige. Noen reagerer på lyder, noen på bevegelser og noen reagerer på at du står synlig i baksvingen. Spør dine spillepartnere om det er noe du skal være obs på når de skal slå og prøv å ta hensyn til dette under runden.

På utslagsstedet

Som nybegynner er det svært viktig at du bruker riktig utslagssted. Golf blir kjekkere om du ikke trenger for mange slag før du er på greenen. Riktig utslagssted bidrar også til god flyt på banen. Dersom du ikke når fram til fairway med utslagene dine, bytt til et kortere utslagssted. Vi garanterer at alt blir mer moro.

På utslagsstedet parkerer du tralla slik at den ikke står på utslagsstedet, at den ikke er i veien for noen og slik at du raskt kan fortsette runden, uten å måtte gå tilbake for å hente tralle. Dersom utslaget ditt går i feil retning (det gjør den for alle, nå og da), og ballen enten er på vei mot noen, eller du ikke aner i hvilken retning den går, MÅ du øyeblikkelig rope «Fore!», veldig høyt og tydelig. De du spiller sammen med skal også se etter ballen din og bidra med å rope Fore, om nødvendig og heller en gang for mye enn en gang for lite!

Hvem slår først

Utrolig nok har dere alle slått ballene ut i fairway. Da er det lurt at alle går mer eller mindre mot din egen ball og ikke klynge seg med de andre. Stå på linje med den som skal slå. Ligger ballen din nærmere hullet, må du aldri stå foran de som skal slå. Stå alltid bak det punktet hvor ballen ligger, men vær rask til å gå og slå når en spiller har slått. Dersom dere ligger på linje og det er god avstand mellom dere, slå samtidig. Dette sparer tid og hjelper dere til å holde god framdrift.

Hvis, mot formodning, du ikke finner ballen din, skal alle i fligthen hjelpe til med å lete. Dere har inntil tre minutter på å lete, før du må oppgi ballen.

Rundt greenen

Endelig har du klart å få golfballen, på eller like i nærheten av greenen, da er det på tide å planlegge hvor du skal sette tralla! Parker trallene slik at de står klare på vei mot neste utslag. Med greengaffelen tar du nedslagsmerker, ditt eller andres, mens du går mot ballen. Vær smidige og sørg for at du er klar til å putte når det er din tur. Når alle har puttet ut går dere raskt til neste utslagssted og først der skriver dere ned scoren!

Fartskontroll

Det hender ofte at en flight mister kontakt med flighten før dere. Dette betyr at dere spiller seinere enn de som går foran dere. Forskjellig hastighet er vanlig. Dersom dere i denne situasjonen har en flight som «trykker» bak dere, start med å planlegge «forbislipp». Dette kaller vi «å gå igjennom, eller å slippe noen igjennom». Hvis du står på utslaget, på par 4 og 5 hull, og det ikke er noen før dere på hullet, slipp i gjennom de som kommer bak dere. Livet som golfer blir mye roligere og harmonisk når dere slipper forbi de som stresser bak dere. Alle blir happy!

Neste runde?

Dersom du har hatt en knallgod runde, gled deg. Gled deg over kammeratens gode runde. Ikke grav deg ned hvis du har hatt en forferdelig runde – det er helt vanlig. Hvis du sliter i løpet av flere runder, ta kontakt med klubbens PGA pro. En liten time med instruksjon er ofte det som skal til for at golflivet igjen smiler til deg.

Vær ikke redd for å spørre om råd. Golf er et kjekt spill som blir enda kjekkere, for alle, når vi alle følger et sett med kjøreregler, eller etikette som det så fint heter – husk at det ikke finnes flaks i golf, bare uflaks og dyktighet – God runde!