Ellevill kvalifisering senior lag-NM

Godt spill, dramatikk, obligatoriske «hjerneblødninger», utskiftning av caddier, stadige skifter av leder og spenning til siste slag. Sistemann til NM-laget til Kongsvinger ble klar i går.

Jens Kryger, Bjarne Haugen, Bent Arild Bærheim og Eivind Klemetsen skulle gjøre opp om den attraktive sisteplassen til lag-NM for Sandnes GK helgen 13. og 14. august. Med Edwin og undertegnede i bil og forecaddier og Hallgeir og Diane som caddier for henholdsvis Eivind og Jens slo de ut på Sola GK kl 17:50. Rolig start på hull en med tre enkle par, mens Eivind fikk bogey. Andrehullet avsluttet alle med par. På hull tre slo både Jens, Bjarne og og Bent Arild utslagene i fairway, mens Eivind snaphooket ballen OB og la tredjeslaget i røffen høyre. Et fantastisk fjerdeslag 2,5 meter fra flagget ga ham sjangs te bogey, men dessverre misset han og dobbel bogey og 3 over totalt. Bjarne og Jens fikk begge par mens Bent Arild måtte tåle en bogey. På hull fire la Jens, Bjarne og Eivind ballene inntil flagget, og kun Jens misset putten. Bent Arild havnet i bunker og noterte bogey. Bjarne leder totalt på minus en foran Jens på par med Eivind og Bent Arild på pluss to. Jens kompenserte missen på hull fire med birdie på hull fem, mens Bjarne svarte opp birdien med bogey. Eivind og Bent Arild med trygge par. Hull seks måtte Bent Arild og Bjarne svelge sure dobbelbogeyer, Jens bogey mens Eivind noterte et fint par.  Jens fører fortsatt på par totalt, Bjarne og Eivind på pluss to og Bent Arild sliter på pluss fire. Tre par på hull sju og bogey for Bent Arild. Hull åtte var det bogey`s på Bjarne og Eivind og par på de to andre. På hull ni startet dramatikken med lederen som slo andreslaget i vannet, droppet og slo fjerdeslaget i vannet og endte opp med en stygg 8’er. De tre andre fikk par.  Dette betød at Jens, Bjarne og Eivind alle var tre over par ved runding, med Bent Arild to slag bak på pluss fem. Hallgeir gir seg for dagen og overlater caddiepinnen til Ketil Sunde som dukker opp for direkterapportering fra banen.

Bjarne vil ha birdies!

Bjarne vil ha birdies! Foto: Ketil Sunde

Hull ti, elleve og tolv spilte alle par, unntatt Jens, som noterte tre kjappe bogey’s og var på vei ut av kampen. På hull tretten ble det mye rart. Bjarne dro ballen rett venstre i skogen og måtte bruke to slag for å finne fairway, og endte opp med trippel bogey. Jens lå 15 meter fra flagget på to, kort av green og toppet ballen over greenen, chippet seg kort tilbake og toputtet for dobbel bogey. Eivind og Bent Arild fikk begge par. Eivind leder med pluss tre, Bent Arild er plutselig på andreplass med pluss fem, Bjarne rykker fra delt tet til tredje med pluss seks, mens Jens befester jumboplasseringen med pluss åtte. Par på alle på hull fjorten før sjauen begynte igjen på femten. Alle med gode utslag i fairway unntatt Eivind, som  snappet ballen i skogen venstre. Elendig lay bak trestammer og tuer, to slag ut, innspill i bunker, ut og to putter. Trippel bogey, værsågod. Bogey’er på Jens og Bjarne og par på Bent Arild.  De siste skal bli de første, nå leder Bent Arild på pluss fem, Eivind har pluss seks og Bjarne pluss sju. Jens virker fremdeles ute med pluss ni.

bentHull15

Bent i tet hull 15. Foto: Ketil Sunde

Showtime. Bent Arild og Eivind utslagene for langt og inn i skogen på hull seksten. Støtteslag inn på fairway på begge. Eivind slår et fantastisk tredjeslag 3 meter fra hullet, mens Bent Arild slår sitt tredje pokkerivoldinniskogen til høyre. Provisorisk femteslag ikke full så langt pokkerivoldinniskogen til venstre. Bjarne planlegger en forsiktig fade rundt en smått irriterende trekrone på samme hull, men følger ikke planen og tåer den i skogen høyre. Støtteslag og innspill og treputt for trippel. Jens har etter en fantastisk drive hundre meter inn, og slår et greit innspill, med dessverre ti meter kort i linjen. Bent Arild finner ikke førsteballen, men slår andreballen inn i fairway, misser greenen på sjueendeslaget og går på dagens største smell med en nier. Eivind misser parputten og ender med bogey. Jens, han avkjørte jeg har snakket om, setter birdien og er i aller høyeste grad direkte inne i kampen igjen. Stillingen: Eivind sju, Jens åtte, Bent Arild og Bjarne ti over. Helt åpent, fordel Eivind og Jens. På hull sytten melder Bjarne seg helt ut med en trippel etter sandtrøbbel. Eivind og Bent Arild redder seg nydelig inn med chip og parputter, mens Jens toputter for par. Et slag skiller Eivind og Jens før siste utslag.

Alle med gode utslag på atten, fordel Jens som har 45 meter tilgode på Eivind. Ser ikke bort fra at Eivind lette etter ny underbukse mens andreslaget var i luften, men heldigvis hadde han to en halv meter til gode på OB. Jens la sitt slag til rett over hundre meter. Bjarne toppet seg fremover til ca hundre og femti meter igjen, mens Bent Arild pushet sitt slag i røffen høyre. Eivind slo et kanonslag over bunker fra rundt hundre og førti meter, men ballen havnet likevel ni meter forbi hullet. Bjarne slo sin over greenen og Bent Arild la sin 5 meter fra hullet. Jens vet at han trenger en birdie for å presse fram omspill og legger innspillet fire meter fra pinnen. Bjarne og Bent Arild toputter begge for par og Eivind slår sin en meter og tjue kort i i linjen. Jens for birdie og sannsynlig omspill. Dessverre for ham setter han den 10 centimeter for lavt og må nøye seg med par. Nå var det opp til Eivind og stå i mot presset for å sikre siste plassen til lag-NM. Midt i og gratulerer til Eivind som endte på pluss sju! Jens endte slaget bak og er reserve. Bent Arild på pluss ti og Bjarne på pluss tretten.

Da gjenstår det for oss som fulgte bataljen og takke for god underhodning. Stadige endringer i teten, mye bra spill, noen skikkelig og godt fordelte smeller og nerver gjennom atten hull gjorde runden til en fornøyelse for oss som fulgte med.

Med påholden penn
Arild R.

Bent Bærheim, Eivind Klemetsen, Bjarne Haugen og Jens Kryger. Foto: Edwin Rooyakkers.