Treningsplaner for 2020

Velkommen til et nytt år hos Sandnes Golfklubb fylt med mye nytt og spennende. Her er noen av treningsplanene våre for 2020.

• Flere gruppetreninger, hvor treningene deles inn i kategorier, oppfølgingstreninger og nivå. F.eks: Puttetrening del 2, handikap: 15-25. Dette for å skape treningstilbud som er mer skreddersydd til hvert enkelt individs behov, samt som det skaper økter som vektlegger progresjon. Treningene vil også gå fra å vare 1 time til 1.5 timer, hvor vi har løpende påmeldingsfrist med maks 8 per trening. Hvor man selv booker og velger hvilke timer man kan og ønsker å delta på gjennom Proplanner. Frykt ikke hvis plattformen er ukjent, det vil bli holdt et kurs i hvordan det fungerer i løpet av sesongstart. Foreløpig oppstart for gruppetreninger er satt til April.
  • Tidligere treninger har stort sett hatt fokus på teknikktrening. Fra og med i år vil vi utvide denne treningen til andre områder som strategi som omhandler hva man bør gjøre ut ifra sine forutsetninger, og mentalitet som omhandler hvordan man kan utnytte sine beste egenskaper optimalt, samtidig som man holder sine verste egenskaper i sjakk. Kursene deles inn i tre deler, hvor det handler om å 1. lære, 2. forstå og 3. anvende.
  • Vi ønsker også å utvide vår bredde- og satsningsgrupper for junior. Hvor vi planlegger å opprette tre ulike grupper: Gruppe 1: 6-9 år, gruppe 2: 10-12 år, Gruppe 3: 13-19 år. Hovedfokuset i gruppene blir å skape et godt miljø som fremmer samhold, mestring og glede for idretten, slik at vi kan få flere aktive grupper på idrettsarenaen vår. Alle nivåer og aldre er velkomne. Ta gjerne kontakt på trener@sandnesgolfklubb.no hvis du kjenner noen med interesse.
  • Til slutt vil jeg benytte anledning til å informere om protimetjenesten vår. I fjor startet vi en ordning hvor alle medlemmene i klubben kan ved bestilling bli med på en protime med trackman, video og pro. Det har kommet inn flere spørsmål rundt hva en trackman er og hvorfor man bør ta en protime, og ønsker å hjelpe nysgjerrigheten ved noen korte svar her:
    • Første myten som må avdekkes er: «en protime er kun for de som trener mye eller har et lavt handikap», noe som ikke gjenspeiler realiteten. En protime med trackman kan være med på å kartlegge kort hvilke egenskaper man bør trene på og hvilke man allerede er god på. Hvor vi ser på forbedringsområder og danner planer for å nå egne mål som er basert på egen treningsmengde. Dette gjør trening og spill mer målrettet, som på sikt kan skape mer motivasjon og flere turer til golfbanen. Man behøver ingen kunnskap om trackman eller video, de blir brukt for at proen skal skape et bedre bilde og forståelse av svingen og balltreffet.
    • Protimene kan også brukes for å forsikre seg om at køllene er tilpasset til sin særegne sving, og eventuelt hvilke køller som er optimalt med tanke på balltreff, lengde og kurve.
    • Er man usikker på hvor langt du slår med dine ulike køller kan vi også gjennomføre en gjennomsnittsmålig av lengder, slik at man har noe trygt å forholde seg til når man spiller på banen. PS: er man trygg/sikker på slaget man skal slå, vil det kraftig påvirke hvor godt man treffer ballen.
    • Synes man en protime med video og tall virker skummelt/kunstig kan man også booke en time ute på banen, her kan man forøvrig også se på strategi og mentalt spill hvis det er ønskelig.
    • Det er ønskelig om protimene kan bookes på Proplanner, men ønsker du tid utenfor gitt tide eller hvis systemet ikke fungerer kan du også nå meg på trener@sandnesgolfklubb.no.

Gleder meg til å tilbringe året sammen med alle dere fantastiske medlemmer i Sandnes Golfklubb!

Slå gjerne av en telefon eller send en mail hvis du har noen spørsmål.

Kristian Bærheim

Sportslig sjef / Head pro