Senior NM: Elin Malde på pallen

NM senior – Losby GK

Sandnes GK stilte mannsterke til seniorenes Norgesmesterskap på Losby 25. og 26. juni. Tom Fredriksen (11 ganger tidligere norsk mester!!), Edwin Rooyakkers, Bjarne Haugen, Bent Arild Bærheim og undertegnede var alle klare for angrep i herreklassen. I kvinneklassen sendte klubben sitt beste kort, Elin Malde.

Vi ankom Losby fredag i tre puljer. Bent Arild reiste tidlig og var ferdig innspilt når vi ankom, det samme gjaldt Elin som for anledningen hadde alliert seg med Helene Persson fra Sola Gk. Vi andre sjekket inn på hotellet på ettermiddagen og var klare for innspillsrunde litt over kl 18. Med ingen foran oss og ingen i umiddelbar nærhet bak, slo vi oss like godt sammen og gikk fem mann i flighten. For de som følger med og kan telle, er det en mer enn omtalt. Arve Pedersen fra Stavanger Gk (som spiller 90 % av rundene sine på Bærheim), ville også yppe seg i godt selskap og var med i reisefølget. Innspillsrunden foregikk antagelig som innspillsrunder flest. Alle slo utenom tur, det var hyppig snakking i baksvinger og det var salige bortforklaringer av dårlige slag. Kvalitet i alle ledd. Likevel var det noen som presterte bedre enn andre. Tom fullførte runden på 78 (inkludert en 6-put på hull 2), Edwin på 79, Bjarne og Arve en plass på 80-tallet. Selv brukte jeg 75 slag og gikk av etter 9 hull. Delvis for å ha baller igjen til lørdagen, delvis for å grina litt ut og delvis for å fikse driveren som brakk på hull 3.

Kveldsmat og gjenopprettelse av væsketap, gjennomgang av banen, som forøvrig var i strålende stand, og diskusjon av «strategi» sto på programmet før vi rundet av i tolv-halv to-tiden.

ElinMaldeNM1987

Elin Malde, Norgesmester 1987. Foto. Stavanger GK/Golfentusiasten.

Lørdag og alvor. Mens Elin slo ut tidlig hadde alle mennene sene utslagstider (fra ca 13:30 og utover). Chipping og putting på lynraske greener og driving rangen ble gjennomført i flere omganger. De andre for å finne godfølelsen, jeg for å finne igjen svingen. Damene startet først og Elin gikk førsterunden på småpene 83 slag på delt tredjeplass og kontakt med teten. Helene slet litt mer og kom inn på 91 slag. I herreavdelingen var det Edwin som slo best fra seg med en runde på 76 som holdt til foreløpig tredjeplass, tre slag bak tet. Jeg fullførte på 79 (alle 18) og lå på delt sjuende, mens Tom lå hakket bak med en 82-runde. Bent Arild og Bjarne misset dessverre cuten med scorer på henholdsvis 87 og 88 slag. Arve Pedersen klorte seg til cut-grensen på 85 slag.

På kvelden inviterte jeg og Edwin alle til vår balkong på 2 kvadratmeter, hvor vi med hårfin margin presset inn tre personer, hvorav en stående. Resten satt innover i lokalet, litt som på busstur. Bjarne skulle gå caddie for Edwin på søndagen og tok oppdraget såpass alvorlig at han sovnet i sengen min.

Søndag og avgjørelse. Værvarsling med bøtter av vann og fare for lyn og torden skapte litt nervøs stemning før utslag. Kort fortalt bommet heldigvis meteorologene, og vi kom oss noenlunde tørrskodde rundt. Elin rundet fronten på 40 slag og så bra ut. Dessverre ble det tyngre innover og 48 slag resulterte i en 88-runde, som likevel holdt til en flott delt tredjeplass. En plass hun forøvrig delte med reisefølget, Helene Persson, som avsluttet med en sterk 80-runde. Tom rundet på 3 over par, 38, og lå an til å klatre på listene. Bogeyer på hull 12 og 13 + en trippel på hull 15 ødela dessverre litt, men par, birdie, par på de tre siste resulterte i en 79-runde og 10. plass. Selv lå jeg også bra an etter front, 2 over par, noe som holdt seg til jeg ankom hull 15 og slo utslaget i vannet. Dropp i røff og 170 meter over vann til green. Ny ball i vannet, dropp og slag 5 over vann og inn i tykk røff. Dropp og provisorisk slag 7 i vann ved siden av green. Gode gang, altså.. Heldigvis fant jeg ballen i tykkrøffen og fikk hakket meg inn til en god 8’er. Med bogey på 18 ble det også på meg en 79-runde, og 8. plass totalt. Sandnesgjengen tok imot Edwin i lederballen og så han avslutte med et fint par på hull 18. Dessverre satt ifølge ham selv ikke svingen like godt søndagen, men likevel greide han å score godt nok (80) til at han endte på en flott delt fjerdeplass totalt. Tom Selmer fra Losby Gk gikk sammen med Edwin, avsluttet med en birdie og ble Norgesmester i seniorklassen. Arve Pedersen fikk samme score på søndagen, 85, og klatret med det opp til en 19. plass totalt.

Oppsummert: Sandnes GKs eneste representant i dameklassen på delt tredjeplass og tre av herrene inne blant topp ti må sies å være godkjent og lover godt for fortsettelsen, også blant den eldre garde. For oss eldre, mer eller mindre distingverte, herrer, kan jeg si at vi gleder oss til Lag-NM som går av stabelen i Kongsvinger 13. og 14. august. Tre plasser er klare etter kvalifisering gjennom medalen, Edwin, Tom og undertegnede, mens den fjerde og siste plassen blir avgjort ved amerikansk uttak på en runde på Sola eller Stavanger innen kort tid. De fire som kjemper om denne er: Bjarne Haugen, Bent Arild Bærheim, Jens Kryger og Eivind Klemetsen. Det er i tillegg meldt på lag til 3. divisjon herrer senior som går på Bærheim samme dato som Kongsvinger.

Jeg takker alle i reisefølget for fantastisk selskap og god innsats! – Ses snart i røffen!

Med sportslig hilsen
Arild Ravndal