Klar for ny golfsesong 2022 på Bærheim

Kjære alle medlemmer i Sandnes Golfklubb.

Endelig ser vi tegn på vårens ankomst og vi kjenner alle at det rykker godt i golfsvingen etter hvert. Vi ser flere og flere booker starttid i Golfbox, banen begynner å fylles opp med glade golfere på plenen.

Det finnes ikke et vakrere vårtegn i golfverden! La oss komme i gang med spill og golfglede på Bærheim?

Det kan være en stund siden vi har vært på banen og spilt 9 hull eller 18 hull. På vegne av Styret i Sandnes Golfklubb ønsker vi å gi en oppfriskning av de viktigste etiketter alle bør vite om før utslag.

Spill fra utslagsstedet som er riktig for deg

På Bærheim har vi 4 mulige utslagssteder.

Det er desidert enklest å starte med å spille fra et utslagssted som passer ditt eget ferdighetsnivå.

Hvem ønsker vel ikke mer mestringsfølelse, en morsommere runde golf og forhåpentligvis putte flere ganger for par og birdie… ?

Vi anbefaler alle med hcp 54-36 å spille fra rødt utslagssted. Deretter tilpass valg av utslagssted på ditt ferdighetsnivå.

Handicap kan gi en god indikasjon på hvilket utslag du bør velge. Jo høyere handicap, jo kortere bør banen være.

Rett lengde på golfbanen er viktig for å kunne oppnå mer poeng. Selv om du mister tildelte slag ved å slå fra et kortere utslag, så kan det hende at du faktisk skårer bedre, når du har større mulighet for Greens in Regulation.

Du vil også bruke mindre tid på å få ballen i hullet.

Golfbanene er satt opp for å passe med forskjellige lengder, uavhengig av kjønn og alder, men basert på forventet ferdighet.

Spill fra hvitt krever at du slår veldig langt. Spill fra «gult» krever at du slår rimelig langt (og i hvert fall fram til fairway). Ingen måler menneskeverd, eller golferverd opp mot den fargen du slår ut i fra og de lengdene du oppnår.

En kan dog lansere tanken om at vedvarende manglende evne til å rekke fram til fairway, er en svært god indikator på at du spiller fra feil utslag.

Golf er et spill hvor du i stor grad selv er ansvarlig for å tilpasse deg til banen og dine medgolfere. Rett utslagslengde er et tegn på god vurderingsevne og omsorg for dine medgolfere.

Med så mange golfere er det helt nødvendig at vi samarbeider.

Vær klar på tee 1 på ditt starttidspunkt.

Hils på dine medspillere og finn en god tone og rytme i gruppen. Det kan være mange ulike ferdighetsnivåer som skal spille sammen.

Greengaffel, greenmarkør og pegger er klargjort i lommen.

Utslag fra bakerste tee starter alltid.

• Spill ready golf!
  • Vær klar når det er din tur
  • Følg med på dine medspillere sine slag og ballbane
  • Spill effektivt
  • Ikke bruk opp alle de gode golfslagene med for mange prøvesvinger
  • Når tildelt slag er brukt opp og ikke mulighet for poeng, plukk opp ballen
  • Parker tralle i retning neste utslagssted
  • Raskt av green og videre til neste utslagssted
  • Hold følge med gruppen foran dere

Dersom din gruppe har mistet kontakt med gruppen før dere og det står en gruppe bak dere å tripper – så er det din plikt å slippe denne gruppen igjennom.

Snakk med gruppa bak deg, hør om de vil forbi. Avtal «forbikjøring» med et glimt i øyet.

Det finnes erfarne spillere som ikke vil slippe grupper igjennom og det finnes nybegynnere som ikke har fått med seg dette viktige tiltaket for at alle skal trives.

Dersom noen nekter å slippe dere igjennom så er det mulig å ringe inn til Proshop (95915031). Ved kapasitet så vil noen komme å se på situasjonen.

Estimert tid for 9 hull spill på Bærheim er maks 2 timer, spill 18 hull er maks 4 timer.

Sikkerhet på banen
Det er alltid du som bærer ansvar for at sikkerheten ivaretas.

Rop FORE så høyt du kan om en ball kommer ut av kontroll.

Alle i gruppen har plikt til å skrike ut FORE, fordi den som slår kanskje ikke ser ballen. Da skal det i alle fall ropes!

Banemannskap har første rett, alltid! Det skal ikke slås en eneste golfball i retning arbeid av banemannskap.

Få kontakt, opp med hånden samtidig fra spiller og banemannskap = du kan slå ballen.

Ta 2

Greengaffel skal alltid være tilgjengelig når du befinner deg på green. Da skal ditt eget nedslagsmerke tas, og ser du et par ekstra -ja takk ta disse også. Men det skal ikke gå på bekostning av spilletiden!

Styret i Sandnes Golfklubb ber samtlige som spiller golf på Bærheim tenke gjennom hvordan vi alle kan bidra til bedre flyt, mer trivsel og enda større golfglede på banen.

Følg oss på Facebook

Sandnes Golfklubb

Følg oss på Instagram

Sandnes_golfklubb